‪Är fett bra?‬‬

Fetter, särskilt mättat fett är orättvist demoniserat i konventionell västerländsk diet och beskylls för att orsaka viktökning och hjärt-kärlsjukdom , när forskning visar motsatsen .Om man tittar på den franska paradoxen och inuiters diet, visar det att mättade fetter och fettrik kost är inte bara hälsosamt utan bidrar till betydande viktminskning .Dessutom bör konsumtion av mättat fett inte vara begränsad då det faktiskt tjänar viktiga kroppsfunktioner för ben, organ, hjärnan och immunförsvaret .Satsa på hög fetthalt när du väljer mejerivaror i stället för de fettsnåla mejeriprodukterna .Fett gynnar transport och biotillgänglighet av näringsämnen såsom fettlösliga vitaminer såsom vitamin A, D, E och K.

Inte alla mättade fetter är desamma, dock.‪ Kokosolja är hög i mättat fett, men det består mest av medellånga triglycerider med de flesta i form av laurinsyra, som höjer HDL (det goda kolesterolet).

Inte alla omega-3-fettsyror är samma heller.Valnötter och linfrö är mycket höga i ALA omega-3, men eftersom kroppen måste omvandla ALA till EPA och DHA kan endast en liten del utnyttjas.Skaldjur och fiskolja är utmärkta källor för ALA och EPA omega-3 fettsyror.

Låg fetthalt

Undvik allt som är märkt låg fetthalt.Låg fetthalt innebär högre kolhydrater och / eller socker, och utan fett utsätts kroppen för undernäring då fett behövs för att absorbera viktiga vitaminer A, D, E och K.