Diet
undefined

Observera att majs är ett spannmål och ärter är baljväxter, inte grönsaker.‪Jordnötter är baljväxter, inte nötter.

Den föreslagna matpyramiden är helt enkelt sunt förnuft. Ät hälsosamma livsmedel i stället för bearbetade eller förädlade livsmedel.Växt-och djurkällor kompletteras med mejeri, nötter och frön, fullkorn och baljväxter, tillsammans med kryddor, örter, kakao och honung för smakens skull.

Varför fungerar det här?

Eftersom vi vet att undernäring leder till hunger och inflammation, bidrar det till hälsorisker.Livsmedel som är näringsrik är mättande, antiinflammatoriska och främjar därmed hälsan.Det finns också ett starkt samband mellan god hälsa och magerhet, och fetma med dålig hälsa .Vi vet också att fetma orsakas av en överkonsumtion av kalorier.

Det är en livsstil

Att upprätthålla en hälsosam kost bör inte vara en tillfällighet och ska vara en livsstil.Du kommer att se bra resultat genom att äta mer hälsosamma livsmedel i stället för färdigförpackade eller förädlade livsmedel.‪Så fort du byter det mot livsmedel med högt glykemiskt index, bearbetade livsmedel och dåliga fetter, kommer din hälsa och resultat försämras.‪En livsstil innebär att hålla sig till en diet för livet som ger dig långsiktiga positiva mentala och fysiska fördelar.

Överkänslighet och allergiska reaktioner

Mat överkänslighet såsom halsbränna, kramper och diarré, är vanligt förekommande effekt av majsprodukter, mejerivaror och gluten från vete. Trots att glutenintolerans(celiaki) endast drabbar en liten andel av befolkningen, är vetekänslighet vanligt .En del personer är allergiska mot jordnötter, ägg, mjölk, fisk, soja, skaldjur, nötter och vete.

Kolesterol och salter

Trots att kolesterol och salter är kontroversiella är de inte nödvändigtvis problematiska.Livsmedel som innehåller mycket kolesterol som ägg förbättrar faktiskt blodkolesterol.Detta beror på att kolesterol som finns i mat inte är detsamma som blodkolesterolet.Natrium(salt) är ett mineral som krävs av kroppen, och är skadligt när individen redan har högt blodtryck vilket i sig ofta är en konsekvens av en dålig livsstil.

För hälsans skull

De hälsosamma livsmedel som finns är främst från växter och djur eftersom de har hög näringstäthet.‪Denna typ av livsmedel hjälper kroppen att fördela energi för stadigt näringsintag istället för fettlagring.‪De innehåller kompletta aminosyror för att bygga muskler och essentiella fettsyror för din hjärna.‪Hög-kvalitativa livsmedel är nödvändiga för att upprätthålla och främja hälsa.

Näringslära: Vegetabiliska och animaliska källor är de mest täta makro- och mikronutrient-mässigt sett. Tillsammans kommer de att uppfylla ditt dagliga näringsbehov med lägst antal kalorier.Grönsaker och frukt har rikligt med vitaminer, mineraler och fibrer, medan kött och oljor kommer att täcka ditt behov av protein och essentiella fetter, biotillgängligheten av viktiga vitaminer, och extra vitaminer och mineraler är viktigt för att undvika exempelvis järnbrist.

En kost rik på kött, ägg, fisk, grönsaker och frukter har visat sig bidra till viktminskning , förebygga hjärt-och kärlsjukdomar , typ-2-diabetes , stroke , cancer, akne , och karies .Många kroppsliga och psykiska problem kan förebyggas eller lindras med rätt kostföring.

Energitäthet: Grönsaker är mycket fattigt i kalorier och i motsats till vad många tror så har ​​kött, skaldjur och ägg relativt låg energitäthet. ‪Till exempel så motsvarar 1 bulle sett i kalorier 19 skivor bacon , eller 10 stora ägg , eller 63 extra stora räkor , eller 1 stor 350g stek . ‪Även om animaliska fetter och oljor är mycket hög i energidensitet, bör endast små mängder användas för matlagning eller smak. ‪Som jämförelse, 1 msk smör har färre kalorier än 1 burk coca-cola.

Mättnadskänsla: Eftersom protein, fibrer och vatten bidrar till mättnad , växt (fiber och vatten) och djur (protein) källor minskar aptit och hunger, och på så sätt fås en mättnadskänsla vilket hjälper till för att undvika att äta för mycket.