Behöver du kosttillskott?

‪De livsmedel som anges i matpyramiden bör vara tillräckligt för att täcka alla näringsbehov därför ska tillskott inte behövas. Men för vissa kan kosttillskott vara till nytta eftersom mat ensam kanske inte är tillräckligt.

Vitamin D3: Personer som inte får tillräckligt med sol eller lever i kallt klimat som här i Sverige kommer i hög grad ha nytta av detta viktiga hormon.‪Vitamin D‪ hjälper hjärtat, förbättrar prestationsförmåga och återhämtning samt minskar risken för cancer och diabetes.

Vassleprotein: Ett billigt och bekväm källa till protein.‪Medan de flesta kan konsumera tillräckligt med protein från enbart mat, är vassleprotein en billigare källa av högkvalitativa proteiner.‪Proteinintag är oftast spridda över dina måltider och är avgörande innan träningen, där en proteinshake kan konsumeras.‪Dessutom har man också funnit att en kombination av vassla och kasein protein främjas de största ökningarna av fettfri massa.

Fiskolja: Är viktigt för dem som inte äter tillräckligt med omega-3 EPA och DHA källor (fisk).‪Kan ha fördelar när det kommer till att minska ångest och depression .‪Dessutom hjälper fiskolja med både viktminskning och muskeluppbyggnad .

‪Utöver ovanstående tillägg, skulle två andra användbara tillägg vara kreatin vid bulk och koffein vid cut.

Kreatin: finns naturligt i kroppen, kreatin förbättrar förmågan vid styrketräning. Ta 5g (1 tsk) en gång om dagen när som helst (utom med koffein). Det är allt som behövs.

Koffein: Ett par koppar svart kaffe eller grönt te hjälper till att öka prestationsförmåga samtidigt som det tillfälligt avtrubbar aptiten.