Kroppssammansättning

De flesta kroppar kan delas in i grova kategorier för att ge dig en tummvisning över vad du behöver göra.

Kroppssammansättning

Tunn/Undervikt: Du har lite muskelmassa och kroppsfett. Konsumera mer kalorier och börja med styrketräning för att bygga muskelmassa samtidigt som du minimerar ansamling av kroppsfett.

Vanlig / "Skinnyfat":_ Du har en måttlig mängd muskler med lite kroppsfett. Du har ett par alternativ: bygga upp muskler först för att sedan bränna fett, eller bränna fett först för att bygga muskler senare.

Överviktig: Du har en måttlig mängd muskler under ett stort lager av kroppsfett. Bränn fett genom att konsumera färre kalorier och följ ett träningsprogram.

Muskulös:_ Du har måttlig till riklig mängd muskler med liten till måttlig mängd kroppsfett. Om du har minst 15% kroppsfett (25% för kvinnor), försök att bränna överflödigt fett. Vid _10%_ _kroppsfett_ (20% för kvinnor), gör en långsam bulk för att bygga mer muskler. Om du har uppnått din ideala kroppsbyggnad, håll ditt kaloriintag och fortsätt följa ditt träningsprogram.

Din vikt

Din kropp består inte av bara muskler och fett, utan även vatten, blod, organ, vävnad och ben. När du ställer dig på vågen visas din vikt, men det går inte att säga hur mycket av det som är muskler och hur mycket av det är fett.Om du går ner eller ökar något kilo under loppet av dagen är det sannolikt bara variationer av vatten vikt.Det är bäst att mäta förändringar vecka-för-vecka det första du gör på morgonen.Tänk på att du kan förvänta dig att naturligt och realistiskt bränna upp till 1 kg fett per vecka (den feta kan bränna mer) eller bygga  0,5 kg muskler per vecka.

Kroppsfettsprocent

Du kan ta reda på din ungefärliga kroppsfettsprocent hemma med en kaliper eller på ett gym som erbjuder bodpod mätning. Fördelarna med bodpod är att det går snabbt då en undersökning tar ett par minuter.Du kan även få en uppfattning om din kroppsfettprocent genom att helt enkelt titta dig i spegeln.Om du inte har några synliga magmuskler, är du sannolikt över 20 % kroppsfett (eller över 30 % för kvinnor).Om du kan se konturerna av dina magmuskler, är du sannolikt 15-19% (25-29% för kvinnor).Om du kan se hela magmusklerna, är du sannolikt högst 10 % (20% för kvinnor).Kvinnor har högre procenttal kroppsfett på grund av extra fettvävnad i brösten, lår och gluteus.

Kroppsfettprocent är en bättre indikator på kondition och hälsa än BMI eftersom vikten är beroende av individens form och muskulatur.

Du kan inte punktbränna fett.När du bränner fett, bränner du fett över hela kroppen.Män har ofta envist fett i buk och rygg områden medan kvinnor lagrar mer fett i sina lår, gluteus och bröst.Hur mycket fett som lagras bestäms av individens genetiska uppsättning.

Genetik

Vår höjd, benägenhet att lagra fett och hur muskulösa vi är bestäms av vår genetik när vi når puberteten.Du kan vara kort eller du kan vara lång.Vissa kvinnor kan vara små men också vara kurviga.Vissa män är genetiskt predisponerade att ha stora muskulösa ben.Dessa faktorer bestämmer vår form och utseende, och kan inte ändras utan kirurgi eller droger; Men, vi kan styra ökning och minskning av kroppsfett och muskler för att ge oss en ny form genom att förstå hur kost och motion kan ändra kroppens utseende.