Metabolism och fetma

Fetmaepidemin och moderna sjukdomar såsom hjärt-kärlsjukdomar, stroke, diabetes och cancer beror till stor del på grund av den västerländska kosten -där välsmakande, billigt, snabbt och enkelt kommer packat i söta, salta eller stekta former. ‪Förbrukningen av näringsfattiga och ofullständiga protein livsmedelskällor som bidrar till undernäring och överätande är kolhydrater såsom socker, vete-och majsbaserade produkter och fettkällor såsom omega-6 fröoljor.

Näringslära: socker, som består av 50 % glukos och 50% fruktos, och raffinerade kolhydrater anses som "tomma kalorier." ‪Raffinerade kolhydrater, speciellt fruktos, kan bidra till cancertillväxt.

De flesta konsumerar inte tillräckligt med omega-3-fettsyror och förbrukar betydligt mer omega-6 från stekt mat och fleromättade vegetabiliska oljor , där det typiska förhållandet kan vara så högt som 1:25 omega-3 och omega-6 när förhållandet bör vara närmare 1:1 eller 1:2.

Energitäthet: Vetemjöl blandas normalt med socker och fett med hög energitäthet för att skapa bakade produkter som innehåller en stor mängd kalorier som kan konsumeras direkt. ‪Till exempel innehåller en fettuccine alfredo pasta 1200 kalorier , en pizza 1920 kalorier , och en vanlig belgisk våffla utan smör och sirap 410 kalorier . ‪Ännu värre, högkalori drycker såsom juice, kaffedrycker, läsk och öl kan snabbt dubbla hela dagens totala kalorier. ‪En milkshake kan innehålla över 1500 kalorier. 

Mättnadskänsla: Näringsfattiga raffinerade kolhydrater är extremt fattiga på protein, vatten och fiber, och det är ofta de förekommer i former som sött, salt, eller stekt är det lätt att äta för mycket .‪Socker kan vara beroendeframkallande eftersom det stimulerar behags centra i hjärnan.‪Ett glas apelsinjuice är mycket annorlunda än en apelsin.‪I apelsinjuicen saknas fiber och har extra socker tillsatt för fler totala kalorier medan fibern i en apelsin frisätter långsamt naturliga sockerarter i stället för en blodsocker spik.‪Samtidigt är den mer kalorisnål, fibern i en apelsin bidrar också till en känsla av mättnad.‪ Mättnadskänsla kan jämföras med att det är mer tillfredsställande att äta 6 stora ägg än det är att äta 2 glaserade munkar trots att de har samma mängd kalorier.‪Det har också antagits att kroppen längtar efter näringsämnen och kommer att äta för mycket för att nå näringsbehovet när man konsumerar onyttig mat.

‪Många till synes nyttiga produkter har faktiskt tillsatt socker, i synnerhet produkter med “låg fetthalt”, exempelvis BBQ-såser, fruktdrycker, yoghurt, jordnötssmör, torkad frukt, tomatsås, salladsdressing, och granola.‪Dessutom behöver du inte nödvändigtvis vara överviktig för att vara ohälsosam. Du kan bli smal genom att konsumera livsmedel av låg kvalitet med färre kalorier än du förbrukar (undernäring).