Metabolism

Med undantag av mycket sällsynta fall är vilometabolismen nästan samma från person till person , så det finns inget sådant som en snabb eller långsam ämnesomsättning.‪Dessutom har 3 eller 6 måltider på en dag inte någon påverkan på metabolismen .‪Metabolismen ökas genom motion särskilt styrketräning, på grund av förbrukning av energi under träningen samt den energi som krävs för att reparera musklerna.

Diet förändringar

Vid övergång från en bulk (ökande kroppsvikt) till en cut (minskande kroppsvikt) eller vice versa, är det viktigt att justera kalorier långsamt, mellan 200 till 250 kalorier per vecka.Detta ger kroppen tid att anpassa sig psykologiskt och fysiologiskt.Din vikt kommer att förändras under den här övergången.

80/20 regeln för kroppssammansättning

80% av din kroppssammansättning (muskelmassa och fett) är resultatet av kosten, medan 20 % är från träning.Genom kost kan du ändra din vikt, bygga muskelmassa eller bränna fett, medan motion är ett verktyg för ytterligare förändring, tillväxt av muskler och för att öka fettförbränning.

Detta betyder inte att motion bör minimeras eller uteslutas, istället bör det alltid hänga ihop med god kost.Träning ger många psykiska och fysiska hälsofördelar och bör alltid vara en del av din livsstil